Instruktioner för Mitt-i-ST®
För ST-läkaren:
Instruktion om Mitt-i-ST för ST-läkaren:
MItt-i-ST instruktion för ST-läkaren , reviderad 2024-05-05 och 05-26
(Särskild instruktion för digital Mitt-i-ST under pandemin 2020-2021,
Instruktion för digital MiST reviderad 14 dec 2022)
Kort information till chef och handledare 2023
Bilaga 2 Videoteknik och videoetik 2022
Bilaga 3 Patientmedgivande video
Bilaga 4 Video egenvärdering 2023
Bilaga 6 Dokumentation 2021
Bilaga 7 Ledarskap (2010)
ST-läkarens utvärdering av Mitt-i-ST 2023
För värderaren:
Instruktion för värderaren (juli 2024)
Fördjupad vägledning för kompetensvärdering, nov -24
Stöd för kompetensvärdering Mitt-i-ST, nov -24
Samma bilagor som för ST-läkaren samt dessutom:
Bilaga 1 Noteringar av gensvar
(Dessa finns även på sidan med instruktion för examinator).
Mitt-i-ST Rapport Mall, Word-dokument att fylla i på dator.
Mitt-i-ST Intyg mall 2021, Word-dokument att fylla i på dator.
Mitt-i-ST digital, Intyg, Mall 2020, digital pandemiversion, worddokument.
Anmälan till årligt seminarium för mittvärderare
Exempel på Mitt-i-ST rapporter och konsultationsberättelser
Anmälan till Mitt-i-ST®
Vi tar emot anmälningar till Mitt-i-ST löpande.
Obs! Du måste anmäla dig allra senast 24 månader innan ST beräknas vara avslutad.
Läs igenom instruktionen för Mitt-i-ST innan du anmäler dig, så att du vet vad kompetensvärderingen innebär.
När du har skickat anmälningsformuläret ska du direkt få ett meddelande att det är skickat. Du ska också inom några minuter få ett meddelande till din e-post att anmälan har kommit fram. Får du inget meddelande, hör av dig till mittist@sfam.se. Det kan ha hamnat i skräpposten.
Avgiften för Mitt-i-ST är 16500 kr ( gäller från 2022-09-01). När en värderare är utsedd skickar vi en faktura till den adress du har uppgivit. Om du avbryter mitt-i-st-processen efter att du har fått en värderare utsedd tar vi ut en administrativ kostnad om 1500 kronor. Om det är några oklarheter, kontakta mittist@sfam.se
Du ska ange faktureringsadress i anmälan. Kolla med din chef eller studierektor vad som är rätt faktureringsadress för Mitt-i-ST. I Stockholm gäller att det är vårdcentralen som faktureras. Varje landsting/region har sina egna regler.
Värderare och examinatorer – Ersättningar, villkor.
Ekonomisk ersättning för Mitt-i-ST-värderare och examinatorer
SFAM är en ideell förening. Huvudparten av föreningens arbete sker ideellt och bekostas av medlemsavgifter. Men Mitt-i-ST® och specialistexamen finansieras av deltagaravgifter, även om det också finns ett stort inslag av ideellt arbete i utvecklingen av formerna för allmänmedicinsk kompetensvärdering.
Arvode för Mitt-i-ST®
Arvode 10’000 kr från och med 2024-01-01.
Vi vill ha din räkning senast 3 månader efter praktikdagen för att kunna betala och bokföra i god ordning.
Arvode för specialistexamen
Arvode 12000 kr från och med 2024-01-01.
Skicka räkning snarast möjligt när examinationen är genomförd.
Arvode för medvärderare
Den som gör sin första Mitt-i-ST-värdering eller examination har en medvärderare.
Arvode till medvärderare från och med 2024-01-01 vid Mitt-i-ST-värdering: 2500 kr, vid specialistexamen: 3000 kr.
Tre sätt att få ut ersättningen:
Gör värderingen på din vanliga arbetstid
Du kan komma överens med din chef att du gör värderingen på arbetstid och att din arbetsgivare fakturerar SFAM enligt nedanstående regler för arvode.
Ta ut som lön från SFAM
Du använder SFAM:s blankett för reseräkning både för lön och för reskostnader. Ange personnummer, bankkonto och önskemål om skattesats. Ange vilken ST-läkare/examinand det gäller, samt var och när praktikdagen genomfördes.
Fakturera till eget företag
Arvodet plus moms (25%) kan faktureras från bolag med F-skattesedel. För fakturor gäller betalningsvillkor 30 dagar. Ersättning för resa och eventuell övernattning begär du på SFAM:s blankett för reseräkning. (Om det skrivs på fakturan blir det moms på moms för SFAM, eftersom SFAM är en ideell förening som inte är momspliktig och därför inte kan dra av momsen).Skicka faktura och reseräkning till SFAM:s kansli, kansli@sfam.se.
Fakturans utformning
Datorskriven faktura på papper eller som pdf-fil till kansli@sfam.se. Enligt Skatteverkets regler ska den innehålla:
- Fakturadatum
- Ett unikt löpnummer för varje faktura.
- Säljarens momsregistreringsnummer (=personnummer vid enskild firma).
- Säljarens och köparens namn och adress. Tänk på att rätt namn på köparen är viktigt för bl.a. avdragsrätten för moms.
- Tjänstens omfattning och art. (Praktikdag med vem, var, när).
- Det datum tjänsten utfördes.
- Beloppet exklusive moms.
- Momssats (normalt 25 %) och moms.
Ersättning för utlägg för resa, uppehälle, arbetsmaterial
Resa
Resan, inklusive alla omkringkostnader, ska ske på billigaste sätt. Om så ej kan ske ska skäl anges. Använd SFAM:s blankett för reseräkning. För ersättning krävs verifikationer i original (använda biljetter och kassakvitton) men digitala biljetter och kvitton kan mejlas till kansli@sfam.se.
På reseräkningen ska anges resans ”när, vart och varför”. Eventuell milersättning betalas enligt Skatteverkets schablon för skattefri ersättning (2023: 25 kr/mil). I de fall biljetter erhållits med faktura direkt till SFAM gäller samma regler: reseredovisning med verifikation omedelbart efter avslutad resa.
I första hand beställer du resan själv, men vill du ha hjälp av en resebyrå kontakta i första hand NEX Travel, www.nex.se, 0920-759 00, nexaurorum@nex.se.
Uppehälle
SFAM betalar mot originalkvitto faktiska utgifter för logi i samband med uppdrag. Hotellräkning får endast uppta övernattning + frukost.
Arbetsmaterial
Föreningen betalar mot verifikation kostnader för porto, kontorsmaterial och fotokopior som varit behövliga i samband med uppdrag.
_______________