← Tillbaka

ST-läkare lär ST-läkare i Kalmar

Jag sitter på sista dagen på ST-dagarna i Kalmar. Imorse hade första föreläsaren ställt in, och den lokala organisationskommittén stod inför en sal med förväntansfulla åhörare och en tom scen. Istället för fiasko blev det dock en mycket inspirerande timme, när tre duktiga ST-kollegor framförde inslag de tidigare haft på sina egna ST-träffar. Jag kan inte tänka mig att den planerade föreläsningen hade varit bättre än reflektionen om metaforer, quiz om sömnläkemedel och en tankeväckande berättelse om våldtagna män dom vi fick ta del av.

I Kalmar finns en stark och bra tradition att ST-läkare tar ansvar för sin utbildning och lär varandra i ST-gruppen.
Även under min ST i Stockholm har vi jobbat på detta sätt, och jag har flera positiva erfarenheter. Den bästa genomgång av ögonbottenspegling på vårdcentral fick jag av en kollega tidigt i min ST på en basgruppsträff (som vi kallar de tillfällen vi ses ca 10 ST-läkare en eftermiddag varannan vecka).

Hur är det i resten av landet, finns inslag av att ST-läkare håller utbildningar för varandra, och vad har ni för bra exempel och tips?

Du måste vara inloggad för att kommentera