← Tillbaka

Välkomstbrev till nya patienter?

Vi tänkte börja med att skicka ut ett välkomstbrev till nylistade patienter. Bakgrunden är att vi ofta får problem, där första besöket ofta (drygt!) går åt till att reda ut vilka mediciner som hen tar, vilka behandlingar som är gjorda etc. Dels tänker jag mig att besöken kan bli mer effektiva, mer patientcentrerade och -fokuserade. Bättre läkemedelssäkerhet är en annan viktig faktor.

Tänkte mig en grov struktur så här:

1. Vad vill du hjälp med?
2. Är du orolig för något speciellt?
3. Vilka mediciner tar du just nu? Biverkningar? Naturmedel/kosttillskott?

Också kort information om hur vi jobbar, öppettider, hur man förnyar recept osv.

Googlade på "välkomstbrev till nya patienter". 0 träffar från primärvårdssammanhanget. massor från tandvården. Kanske säger något?

Hej!
Jag tycker det låter som en utmärkt idé. Såg att du fick lite svar på Ordbyte. Framför allt att fånga in F:en redan i förväg kan ju vara en jättebra ingång till en bra dialog.

Hej!
Vi har ett liknande blad på vår "lättakut", som är en drop-in-mottagning för enklare åkommor. Det används i varierande grad, vissa fyller inte i något, andra fyller i allt och lite där till. De flesta skriver någon enstaka rad.
Vi har flera gånger diskuterat att ha ett nybesöksformulär, kanske till och med integrerat med journalen så att patienten fyller i hemma via Mina Vårdkontakter, och att vi sedan kan importera det till journalen, men vi har inte kommit igång med det ännu.

Vår tanke när vi införde akut-lappen var dels att vi skulle ha ett underlag att utgå ifrån för att bättre använda den korta tiden, dels att patienten inte skulle behöva berätta allt i receptionen för att främja sekretessen. Patienten kan visa lappen så att receptionisten kan läsa och boka, vilket fungerar bra.

Vi har frågorna:
"Vad vill du ha hjälp med idag?"
"Tar du några läkemedel?"
"Är du allergisk mot några läkemedel?"
Och har funderat på att lägga till: "Vad har du prövat för behandlingar mot dina nuvarande besvär?"

Spännande med farhågs-frågan, den borde vi kanske lägga till.

Du måste vara inloggad för att kommentera