← Tillbaka

Apodos och varunummer

Hej!
Jag undrar hur ni ser på ordination via Pascal/Apodos? Har hört oroande berättelser om hur krångligt och tidsödande det är.
Är det sant, att du som läkare måste gå in i apotekssortimentet och välja varunummer etc?

Visst är det krångligt alltid...
Man ska ange orsak till förändringar, som jag inte begriper syftet med. Man ska ange orsak till behandling, anger man sedan en patientinstruktion, står nästan samma sak två gånger.
Men det har blivit något lättare än vad det var från början, men smidigt är det inte.

Varunummer behövs inte.
Fånfrågan om ändringsorsak besvarar jag med x när inte annat är motiverat.
Skriver man in en behandlingsorsak och sedan använder kortnotationen så blir anvisningar bra med ganska lite arbete.
Alltså inte mycket värre än ett ordinärt journalsystems ordinationsmodul. Men det är skamligt att vi skall behöva ha två olika vägar för en sån sak som medicinordination.

Varunummer behövs inte.
Fånfrågan om ändringsorsak besvarar jag med x när inte annat är motiverat.
Skriver man in en behandlingsorsak och sedan använder kortnotationen så blir anvisningar bra med ganska lite arbete.
Alltså inte mycket värre än ett ordinärt journalsystems ordinationsmodul. Men det är skamligt att vi skall behöva ha två olika vägar för en sån sak som medicinordination.

Tycker nog det funkar rätt ok efter omständigheterna. När det kom var det en katastrof, men nu är nog en del av buggar och feltänk borta. Det tar knappast längre tid att ordinera där än i PMO, men det säger nog inte så mycket.

Du måste vara inloggad för att kommentera