← Tillbaka

Det ideala arbetsschemat?

Har någon funderat på hur man lägger upp bra arbetsscheman för läkare i primärvården? Om man börjar med en specialist i allmänmedicin:
Hur mycket direkt patientarbete( mott, akutmott, BVC/MVC, sjukhem)?
Hur mycket indirekt patientarbete (telefon, kolla papper, signera, ge besked, svara på frågor från olika håll)?
Hur mycket fortbildning?
Hur mycket administrativt (fylla i semansökan och ange arbetstid, arbetsplatsträffar)?
Hur blandar man bäst arbetsuppgifter över dagen?
Hur ser man till att man återhämtar sig efter jobbiga pass/hård belastning under arbetsdagen?

Hej Margareta och välkommen till SFAM.se! Tack för en mycket viktig fråga som rör oss alla.
När jag läser din post märker jag att det fattas ett ämnesforum, nämligen "Allmänmedicinskt arbetssätt". Detta fel rättas omedelbart.

just när det gäller fortbildningsdelen skall ju våran planeringsverktyg (kolla i din profil på http://sfam.herokuapp.com/profil) hjälpa att få en uppfattning om hur många timmar skulle kunna behövas för att hålla en bra nivå. Testa gärna det och ge oss återkoppling till roland.koch@sfam.se eller webmaster@sfam.se

Personligen har jag märkt att det är mer effektiv att ha administration första timmen varje morgon eftersom många administrativa uppgifter kräver en hög nivå av koncentration.

Fika med inplanerad "luft" är också bra, t.ex. att man ha en halv timme fika inplanerat, men det är sällan man kan ta ut det, oftast krävs ju en 10-15 minuter för att göra klart. Det leder till mer "luft" i systemet.

Är det nån som har bra litteraturtipps för det här ämnet?

Hej!

Jag och mina kollegor har diskuterat detta återkommande. Det vi kommit fram till är att vi är väldigt olika (överraskande?). Våra drömscheman ser helt olika ut, både vad gäller innehåll och upplägg.

Personligen tycker jag om lite "luft" i schemat, det händer ju att besök drar över eller att akuta patienter kommer in och då gillar jag att veta att jag har en tid i schemat där jag kan komma ikapp. Men några gånger per vecka behöver jag mer samlad administration.

Spännande att jag ser att vi också tolkar "administrativt" lite olika. I mitt standardschema innebär det främst patientadministration (svara på remisser, ringa upp om provsvar osv), men såklart måste övriga uppgifter som du skriver om komma med. Jag skulle tro att vi där är sämre på att faktiskt schemalägga tid för det.

Fortbildning: jag tror att det är nödvändigt med inplanerad, återkommande intern fortbildning (läkarmöten o dl), men också FQ-gruppstid (där har man ju ofta god framförhållning) och annan extern fortbildning. Jag skulle önska att vi oftare lade in tid för egen reflektion och inläsning, men har ännu inte lyckats få till det. 10% av arbetstiden totalt, är det utopiskt?

Intressant fråga om litteratur, roade mig med en 3-minuters PubMed-sökning; det mesta verkar handla om patientupplevelser och väntetider med olika schemaläggningsprinciper (blandade resultat, inget konklusivt), har ännu inte hittat något om läkarens perspektiv men det finns säkert där för den som letar djupare.

Jag tillhör nog dem som tror att vi alla är lite olika och har olika behov. Det som krävs är att det finns en ledning om är lyhörd och förstår att den ena kollega behöver x antal timmar för administration och den andre y antal timmar och att det kan växla över tid. Det som är farligt just nu är väl att mer och mer ska göras av allt färre läkare.

Håller helt med er. Det kanske finns ett bra "standardschema", men individuella anpassningar måste sker.

Du måste vara inloggad för att kommentera